Godziny pracy

Poniedziałek - Piątek: 7:00 - 21:00

Sobota: 7:00 - 14:00

Michał Gawor - Szkoła pływania

ul. Krowoderska 8, 31-086 Kraków

Co musisz wiedzieć o pływaniu kraulem?

Kraul należy do czterech podstawowych stylów pływackich i jest najszybszy z nich. Pochodzenie tego stylu nie jest do końca znane. Wywodzi się on prawdopodobnie z Ameryki Południowej i Wysp Salomona. W Europie po raz pierwszy został zaprezentowany w 1844 roku na zawodach pływackich w Londynie, gdzie zawodnicy z Ameryki Południowej za pomocą tego stylu z łatwością pokonali Brytyjczyków pływających żabką. 

Pływanie kraulem nie należy do najprostszych. Wymaga odpowiedniej techniki oddychania, precyzji ruchów i dużego wysiłku mięśni. Dlatego pływanie tym stylem wspomaga odchudzanie, ponieważ przez wzmożony wysiłek spalamy tkankę tłuszczową i poprawiamy metabolizm organizmu. W czasie godzinnego pływania kraulem możemy spalić nawet 800 kcal. Styl ten ma wiele korzystnych właściwości dla zdrowia, ponieważ wzmacnia mięśnie, wysmukla sylwetkę oraz zwiększa wytrzymałość organizmu.

Technika kraula polega na wykonywaniu ruchu pionowego nogami (nożyc) i jednoczesnym naprzemiennym pracowaniu rękami w pozycji na brzuchu. Ciało powinno być całkowicie wyprostowane. Jedną rękę wyciągamy nad wodę, odpychamy się nią pod wodą i wracamy, następnie powtarzamy czynność drugą ręką. W tej technice praca rąk odpowiada za prędkość pływania. Głowa powinna pozostawać w połowie zanurzona pod wodą. Pływając kraulem, zmuszamy do wysiłku całe ciało zwłaszcza plecy, ramiona, brzuch, pośladki i nogi.  Dlatego bardzo istotna jest technika. Korzystając z lekcji u profesjonalnego trenera, będziemy mieć pewność, że wykonujemy ćwiczenia poprawnie i od razu skorygujemy błędy. 

Nauka właściwego oddychania jest kluczowym elementem w pływaniu kraulem. Oddech powinien być wykonywany w momencie skierowania głowy w bok w kierunku wyciągniętej do przodu ręki. Oddech łapie się co drugi lub trzeci wymach rąk. Potrzebny jest rytm i odpowiednie skoordynowanie oddechów z ruchami ciała. Należy wykonywać szybkie wdechy i powolne wydechy. Najlepiej oddychać na obie strony ciała wtedy pozwoli zachować to odpowiednią symetrię. 

Większość problemów, z jakimi spotykają się osoby rozpoczynające pływanie kraulem to brak opanowania odpowiedniej pozycji w wodzie, nieskoordynowane ruchy rąk i nóg oraz brak odpowiedniego rytmu i miarowego oddechu. Szkolenie stylu wymaga dużo pracy. Kraul jest bardzo złożony i zawiera wiele drobnych elementów, które wpływają na technikę i efekty, jakie osiągamy. Należy wykazać się cierpliwością i najlepiej pod okiem profesjonalnego trenera szkolić swoje umiejętności.